מה חדש ?

אתר האינטרנט החדש שלי

יום חמישי, 10 בפברואר 2011

הגבולות הטבעיים של הגוף


לכבד את הגבולות הטבעיים של גופנו

מאת: רחל וילוז'ני


הגבולות הטבעיים של הגוף...כמו למדינה גם לגופנו יש גבולות !
אין אנו רוצים לכבוש שטחים חדשים, בשפה של היוגה להגדיל את הטווח התנועה, במלחמה אלא באהבה ובהקשבה.

כמה אנו מודעים לגבולותינו ומכבדים אותם ?

הנוכל לתרגל ללא אמביציה ואגו ?
כמה אנו מאפשרים צמיחה והתפתחות ?

הנוכל לתרגל מבלי לוותר עצמנו ולהיכנע לעצלות ?
 
אנו שואפים להניח את הגוף בתנוחה באופן מדויק ובטווח התנועה הגדול ביותר, האפשרי עבורנו. בשל היותנו בני אנוש, אנו שונים זה מזה במבנה הגוף שלנו, בצורת המפרקים, ובפרופורציה בין האיברים השונים.

נקודות מוצא פיסיות שונות אלו מאפשרות טווח תנועה אנטומי שונה ומכתיבות מנח גוף מעט שונה בתנוחות. לכל גוף הגבולות הטבעיים שלו בהתאם ליכולתו האישית. עלינו לכבד גבולות אלו מתיחה מעבר ליכולת הגוף, סופה בפציעה.

מציאת טווח התנוחה האישי הוא תהליך הדרגתי, הנבנה לאורך זמן השהייה בתנוחה והוותק בתרגול. זהו תהליך דינאמי של שינוי, בו הגבולות מתרחבים בהדרגה - מהחוויה של הגבול הראשון במפגש עם התנוחה, עד לחווית הגבול האחרון עם הפתיחה של הגוף לקראת סיום השהייה בתנוחה, בו הגוף מצוי בטווח התנועה המקסימאלי עבורו.

על מנת להגדיל את טווח התנועה של הגוף, אנו זקוקים לגישה עדינה, הדרגתית ומכבדת. זאת בכדי לאפשר לגוף לחוש מוגן ולבנות אמון אשר יאפשר לשרירים להשתחרר ולהתארך. תנועה מהירה ופתאומית תפעיל מנגנון הגנה אשר יכווץ את השרירים ויצור התנגדות במקום התארכות ופתיחה.

תהליך הפתיחה של הגוף נעשה מתוך דיאלוג חי ודינאמי עם גבולותיו. עם הכניסה לתנוחה אנו חווים את הגבול הראשון, בכדי לעבור מעבר לו אנו זקוקים לרגישות והקשבה. שהייה בטווח התנועה הנינוח וריכך הדרגתי עם הנשימה יאפשר לגוף להיכנע וגבולות להתרחב. לשהייה ולנשימה יש תפקיד מרכזי בפריצת גבולות טווח התנועה של הגוף.

עבודה עם הנשימה - תוך מתן כבוד לגבולות שאנו פוגשים בתרגול - תאפשר לגוף להירגע, להמשיך להתרחב ולהיפתח בתוך התנוחה.

הגבולות הטבעיים אינם מושפעים רק מהבדלים פיסיים אלא גם מהבדלים אישיותיים ורגשיים אשר משפיעים על תהליך הפתיחה של הגוף והרחבה של גבולות הגוף. למצב רוח הרגשי של המתרגל יש ביטוי גופני אשר משפיעה על יכולת התנועה, הגמישות והקשיבות של המתרגל. עבודה נכונה תיקח מרכיב זה בחשבון ותתאים את קצב והאינטנסיביות של התרגול ותשפיע על בחירת התנוחות והשילוב ביניהן.

 
\

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה