מה חדש ?

אתר האינטרנט החדש שלי

יום חמישי, 10 בפברואר 2011

תרגול דינמי ושהייה בתנוחה


מה הן האיכויות של תרגול דינמי לעומת האיכויות של שהייה בתנוחה ?
רחל וילוז'ני

התנועה הדינמית דוגלת בזרימה תנועתית בין תנוחה לתנוחה על מנת לחמם את הגוף ולאפשר פתיחה וגמישות מתוך תנועה. התנועתיות משרתת גם את זרימת האנרגיה והנעה שלה בגוף. סנכרון בין התנועה לנשימה מאפשר חיבור בין קצב התנועה לנשימה והזנה הדדית שלהם.

השהייה בתנוחה משרתת את רכיב הכוח – ההחזקה של התנוחה מפעילה את שרירי היציבה ומחזקת אותם.  השהייה משרתת את הרמה הרגשית האנרגטית בכך שמאפשרת השקטה של התודעה וריכוז ממוקד בכל האספקטים הפיסיים והאנרגטיים של התנוחה.  השהייה מזמינה התבוננות עמוקה מתוך פרספקטיבה רחבה ומאפשרת תהליך הדרגתי של פתיחה והתמקמות בתנוחות. השימוש בנשימה משרת את הפתיחה בכך שהתנועה הפנימית רוכבת על גלי הנשימה ורותמת אותם בכדי להעמיק את החיבור לתנוחה.

אפקט אנרגטי של תרגול דינמי יהיה ממריץ, מעורר, מחמם,  יעבוד על גמישות ואלסטיות של הגוף. בעוד תרגול בשהייה יעבוד על התבוננות, העמקה, אינטרוספקציה, יעורר שקט, יציבות, תחושת סנטר, חיבור אינטראקטיבי ותחושת נוכחות יציבה ופתוחה בגוף ובתודעה.

תרגול דינמי יכלול ראיה כללית, רחבה במקרו של נוכחות הגוף בתנוחה ואילו השהייה תעבוד על המיקרו על הכניסה וחיבור לפרטים ולקשר ביניהם בבניית התנוחה השלמה.  

בדרך כלל הדיאלוג בין תנועה דינמית לשהייה בא לידי ביטוי באופן חד ודרמטי בסגנון החימום של הגוף לקראת תרגול ובאופן השימוש בנשימה

חימום 

חימום באמצעות תנועה דינמית   
כאשר הגוף נוקשה והשרירים קצרים ומתוחים מומלצת תנועה דינמית, על מנת לחמם היטב את המפרקים בגוף. מומלץ לתרגל רצפים של תנוחות עם מעברים תנועתיים וזורמים בין התנוחות. ברכת השמש היא דוגמא לרצף תנועתי אשר אומץ בשיטות יוגה רבות כשלב ראשון בתרגול.

חימום באמצעות שהייה בתנוחה 
ניתן לחמם את הגוף באמצעות שהייה ממושכת  בתנוחות. בזמן השהייה בתנוחה הגוף מתרכך, מתארך ומתגמש בהדרגה וניכנע לתנוחות. השהייה מאפשרת עבודה על רכיב הכוח והגמישות יחד, אשר מהווים נקודת מוצא טובה לתרגול.  בנוסף לכך השהייה בתנוחה מאפשרת עבודה פנימית, אשר בונה בהדרגה את הריכוז והמודעות, אשר מהווים הכנה משמעותית של הגוף והתודעה לקראת התרגול. בריאת האווירה ורמת הקשב בתרגול מתרחשת בדקות הראשונות לשיעור. האטת הקצב והפניית הקשב פנימה להתבוננות באופן מודע בחוויה של הגוף והתודעה בתרגול, היא משמעותית בשלב זה, משום שהיא בוראת את סוג הקצב והקשב שיתרחשו בשיעור.

הנשימה

הנשימה בתרגול דינמי תשמש על מנת לחבר בין תנועה לנשימה
הנשימה תוביל את המעברים בין התנוחות. הנשימה תכתיב את הקצב של התנועה, לכן במקרים רבים התפתחו שיטות המבוססות על זרימה דינמית של תנועה לתרגולים בקצב אישי. בהם לא ניתנת הנחייה ברמה קבוצתית, בהן המתרגלים מתרגלים בקצב שלהם. המורה בשיטות אילו מנחה את הסדרה, ומאפשר למתרגלים לחזור עליה בקצב שלהם מס' פעמים. הרבה סגנונות ויניאסה סגלו לעצמן חזרה מרובה על סדרות בקצב הנשימה כחלק מרכזי מהתרגול, כדוגמת ברכת השמש.

הנשימה בתרגול בשהייה בתנוחה משרתת על מנת למקם את מנח הגוף בתנוחה ולאפשר פתיחה שלוהגוף רוכב על גלי הנשימה בכדי לחדור עמוק פנימה ולאפשר פתיחה מבפנים. הנשימה משמשת כמוביל כמו חוט חשמל המוליך אנרגיה ותשומת לב לחלקים השונים של הגוף ומאפשר להם להתארגן כך שתיוצר תנועה מלאה ושלמה אשר תנצל את מקסימום טווח התנועה ביעילות וברכות. אנו נושמים לאורך השדרה בכדי להאריך אותה, נושפים אל הבטן התחתונה כדי לפתל או לרכך אותה וכדומה. 



\

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה