מה חדש ?

אתר האינטרנט החדש שלי

יום שישי, 18 בפברואר 2011

עקרונות תנועה מנחים בתנוחת ההר - חלק א' - עבודת כפות רגליים


טאדאסנא – תנוחת ההר

כתבה : רחל וילוז'ני

תנוחה זו שואפת להיות יציבה וגבוהה כהר. היא שואפת להשתרש כהר באדמה, כמוהו להתפרס על בסיס רחב ולהתנשא כלפי מעלה.

טאדאסנא תנוחת המוצא של תנוחות העמידה.

עבודת כפות הרגליים בתנוחה :

4 פינות כף הרגל – השתרשות הבהונות בין ארבע נקודות : כרית הבוהן הגדולה, כרית הבוהן הקטנה, צד חיצוני של העקב, צד פנימי של העקב. ההשתרשות כפות הרגליים לאורך ולרוחב ובאלכסון בין נקודות אלו תאפשר נשיאת משקל מאוזנת. אנו שואפים ליצור איזון בהשתרשות בין הבהונות לעקב ובין שני צידי כף הרגל הפנימית והחיצונית. מרכז הכובד של הגוף מצוי במרכז העקב בקו אחד עם קדמת עצמות השוק. ההשתרשות של ארבע פינות כף הרגל תניח את משקל הגוף על מרכז העקב ותאפשר השתרשות טובה שלו לאדמה.

פריסת בהונות הרגליים – פריסת בהונות הרגליים על האדמה כך שהן מונחות במרחק זו מזו ויוצרות שטח פנים רחב להשתרשות מטה. הבהונות משתרשות בדומה לסנפירים. על מנת לאפשר פריסה טובה, יש להרים בהונות למתוח אותן ולהניח מטה, אחת לאחר השנייה. מומלץ לכפוף את הגוף לפנים, ולפרוס את הבהונות בעזרת הידיים. ניתן לעשות אותו דבר עם גלגול כף הרגל, מהפנים החוצה, תוך כדי הנחת הבהונות מהצד הפנימי של כריות כף הרגל עד לצד החיצוני.

קשתות כף הרגל – במבנה השלד של כף הרגל נעשה שימוש במבנה צורני של קשת על מנת לשאת את משקל הגוף. המבנה הקשתי של כף הרגל, מותאם לנשיאת המשקל הכבד של הגוף. לכף הרגל שתי קשתות - קשת לאורך כף הרגל וקשת רוחבית לרוחב כף הרגל. הצד החיצוני של כף הרגל הנמתח מהעקב החיצוני אל הכרית של הבוהן הקטנה, יוצר את קו אורך חיצוני של כף הרגל, במקרה של כף רגל בריאה חלק זה יהיה במגע מלא עם הרצפה. הקשת האורכית, הנמתחת מהעקב הפנימי אל הכרית של הבוהן הגדולה, יוצרת את קו אורך פנימי של כף הרגל. הקשת הנמתחת בצד הפנימי של כף הרגל לרוחבה, מהכרית של הבוהן הגדולה אל הכרית של הבוהן הקטנה, יוצרת את קו הרוחב העליון של כף הרגל. קו הרוחב התחתון עובר בין שני צידי העקב. יש רבים המתייחסים אל העקב כנקודה אחת ומתארים את כף הרגל בדיאלוג בן שלוש נקודות, העקב וכריות הבוהן הגדולה והקטנה.

גובה קשת כף הרגל – המבנה הקשתי של כף הרגל יוצר את היציבות של כף הרגל. קשת אופטימלית  תאפשר קו רצף אלכסוני ברור בין שלוש נקודות , עצם הקרסול  - medial malleolus, נקודה הממוקמת בתחילת הקשת האורכית של כף הרגל – navicular tuberosity , ועצם המטטרסל הראשונה – metatarsal. המבנה הקשתי של כף הרגל מאפשר יציבות ותנועתיות – גמישותובלימה של זעזועים.

ההשפעה של אופן הנחת כפות הרגליים על המרחב באגן, על מפרק הסקרו איליאק - כאשר העקבים מונחים כלפי חוץ מהגוף מתאפשר מרחב במפרק הסקרואיליק (מפרק הכסל עצה). המרחב באזור האצה (הסקרום)  תומך בגב התחתון ומאפשר את התארכות השדרה מעלה. כאשר העקבים מונחים כלפי פנים מתרחשת הצרה של מפרק הסקרואילאק בחלקו האחורי באזור האצה ונוצרת קריסה של השדרה וחלל הבטן.

כפות רגליים מקבילות – מבנה כפות הרגליים אינו מקביל, החלק הקדמי של כריות הבהונות רחב מהעקב לכן כאשר אנו עומדים בפיסוק ברוחב האגן אנו מניחים את כפות הרגליים מקבילות על פי הקו החיצוני של כף הרגל. באופן זה יש לעקבים נטייה קלה כלפי חוץ ואנו מרוויחים את המרחב באגן.

בטאדאסנא כפות הרגליים צמודות לפיכך הן מקבילות בקו הפנימי של כף הרגל, על מנת לשמור את האיזון במצב זה אנו מקפידים על השתרשות הצד החיצוני של העקב.

נשיאת משקל באופן מאוזן בין שני צידי כף הרגל -  השתרשות הבוהן הגדולה והעקב הפנימי של כף הרגל מאפשרים את האורך של הרגל הפנימית. קריסה של העקב הפנימי תשפיע על התארכות הרגל הפנימית אל האגן ותגרום לקריסה שלה. באופן דומה השתרשות כף הרגל החיצונית והבוהן הקטנה אחראים, על התארכות הרגל החיצונית אל האגן. קריסה כלפי חוץ של העקב תביא לקריסה באורך החיצוני של הרגליים. על פי רוב יש נטייה ליפול עם המשקל פנימה, קריסה זו מסוכנת משום שהיא מביאה לקריסה של עמוד השדרה והאברים הפנימיים בחלל הבטן התחתונה.

התארכות של שני צידי הקרסול מעלה – לאחר שהנחנו את המשקל שווה בין שני צידי כף הרגל והשתרשנו מטה, שני צידי הקרסול יכולים להתארך באופן שווה מעלה. ניתן להנחות גם התארכות כלפי מעלה של העקב הפנימי אל הקרסול והתארכות מטה של העקב החיצוני מהקרסול אל צידו החיצוני של העקב. כל זאת נעשה באופן שהאיזון בין שני צידי כף הרגל נשמר ותחושת ההשתרשות וההתארכות ברורה ומיושמת.

התארכות ממרכז קשת כף הרגל כלפי מעלה – התארכות הרגליים מעלה מתרחשת ממרכז הקשת של כף הרגל. הבהונות והעקב משתרשים ומאפשרים לקשת כף הרגל להתארך ולהתרומם כלפי מעלה. הדיאלוג בין השתרשות כפות הרגליים והתארכות עמוד השדרה עובדות ביחס ישיר, ככול שנשתרש מטה כך הקשת תוכל להתארך מעלה. על מנת לחוש היטב את ההתרוממות של מרכז הקשת מומלץ לעבוד על מתיחה אלכסונית בין כרית הבוהן הגדולה לצד החיצוני של העקב ועל האלכסון הנגדי בין אצבע קטנה לעקב הפנימי. השתרשות של נקודות אלו מבהירה ומגבירה את הגובה של מרכז הקשת ואת ההתארכות משם מעלה.

מרכז כובד של נשיאת המשקל מצוי בקדמת הקרסול – יש תחושה ברורה של השתרשות מרכז העקב . הגוף כולו, הרגליים, האגן, עמוד השדרה, החזה והראש נמצאים בקו אחד עם מרכז העקב והחלק הקדמי של קרסול.

התארכות עצמות המטטרסל אל הקרסול – עצמות המטטרסל מתארכות לכיוון הקרסול ואילו מעטפת העור השרירים והגידים מתארכת אל הבהונות. הרמת הבהונות מאפשרת תחושה בהירה של מתיחת המטטרסלים אל הקרסול. באוטיטה טריקונאסנא ובתנוחות עמידה אחרות ניתן לחוש בבהירות את הדיאלוג בין עצמות המטטרסל השומרות על הגובה של הקשת בכף הרגל לבין התארכות העור והשרירים היוצרים רוגע ומאפשרים גמישות. השתרשות העקב וכריות הבהונות בו זמנית היא שמגבירה את הגמישות ומאפשרת הגדלה של טווח התנועה בתנוחות.



    ©כל הזכויות שמורות לרחל וילוז'ני 2006

\



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה